Noha a KRESZ pontosan meghatározza a kerékpár kötelező tartozékait, egyesek kvázi extra kiegészítőként tekintenek a lámpára, ezért nem is használják. Úgy tűnik, nem érdekli őket, hogy ezzel veszélybe sodorják nemcsak magukat, hanem a közlekedés többi résztvevőjét is. Ráadásul ez a félvállról vevés az egész biciklis társadalomra rányomja a bélyegét, holott igenis sokan, sőt egyre többen vagyunk, akik nem hogy nem gondoljuk cikinek a szabálykövetést a közlekedésben, hanem egyenesen alapelvárásnak tartjuk.
Abszolút jogosan várjuk el az autósoktól, hogy egyenrangú járműként tekintsenek a biciklire, és ennek megfelelően bánjanak velünk az utakon, ám ehhez elengedhetetlen, hogy mi is maradéktalanul betartsuk a ránk vonatkozó közlekedési előírásokat, főleg, ha emberéletek múlnak rajta.
A kötelező előírások
Teljesen egyértelmű szabályok vonatkoznak a megfelelő kerékpár lámpa használatára, ezeket foglaljuk össze az alábbiakban:
- Első lámpa: a színe kizárólag fehér vagy kadmiumsárga lehet, ami pedig a fénykibocsátást illeti, a folyamatos és a villogó is megengedett. Fontos továbbá, hogy derűs, tiszta időben legalább 150 méterről jól látható legyen. Nem kötelező magára a biciklire szerelni, lehet a ruházaton vagy a sisakon is.
- Hátsó lámpa: kizárólag piros színű darabok használhatók, ugyancsak folytonos vagy villogó módban, és a minimum 150 méteres láthatóság – tiszta időben – szintén előírás. Az első lámpához hasonlóan ruházaton is viselhető.
Bár a prizma nem lámpa, mégis nagyon fontos – és szintén kötelező – tartozéka kétkerekű járművünknek. Legalább egy darab piros színű, nem háromszög alakú fényvisszaverő kerüljön hátra a hátsó lámpához, a küllőkre pedig egy borostyán színűt applikáljunk fel – az első kerékre mindenképp, de a hátsóra is ajánlott. Ha lakott területen kívül tekerünk, a fényvisszaverő mellényről se feledkezzünk meg, hiszen életet menthet, hiányáért pedig büntetés jár.
Jó hír a végére: a Magyar Kerékpárosklub hivatalosan méri a lámpahasználat arányát. A legutóbbi mérésre 2019. március 28-án került sor az ország 78 pontján, és kiderült, hogy a bringások 76%-a elöl és hátul egyaránt ki volt világítva, illetve közel 88%-uk használt valamilyen lámpát. A mérések évek óta folynak, és a biciklisták fegyelmezettsége a lámpahasználatra vonatkozóan összességében javuló tendenciát mutat.
(forrás: https://kerekparosklub.hu/lampaszamlalas2019tavasz)