Fontos, hogy a tapadás a lehető legtökéletesebben valósuljon meg a terephez mérten, hiszen ez nemcsak menet közben, hanem fékezés és manőverezés során is elengedhetetlen. A kiválasztásnak persze rengeteg szempontja van, többek között a bringa típusa, a terep minősége vagy a rendelkezésre álló költségkeret. Aktuális blogcikkünkben megpróbálunk néhány támpontot adni ahhoz, hogy eligazodjatok a kerékpár gumik bonyolultnak és zavarosnak tűnő világában.
A legfőbb szabályok
Méret, típus, minőség, ár – nagyjából ezek mentén szokás bicikligumit választani.
Az egyik főszabály a méretre vonatkozik, ez pedig a következő: gumit mindig a felni méretéhez igazodva választunk. Még így is bőven marad mozgásterünk, de tény, hogy a felnihez mérten túl kicsi vagy túl nagy gumiköpennyel nincs bringázás.
Azt is meg kell határozni, hogy milyen célból tekerünk, és ezzel persze szorosan összefügg a terep jellege is. Érthetőbben fogalmazva: egész más típusú gumi kell egy munkába járós városi kerékpárhoz, amit aszfalton hajtunk, mint egy hegyi ösvényeken zúzó mountain bike-hoz, vagy egy szupergyors országúti kerékpárhoz. Konkrét példával szemléltetve: míg városban, a bringaúton vagy az úttesten a sima gumi az ideális, hogy az optimális tapadás mellett ne keletkezzen felesleges súrlódás, addig terepre a bütykös típus a megfelelő, mivel az jobban megkapaszkodik az egyenetlen talajban, és nehezebben pörög ki. Egy átlagos trekking kerékpárhoz pedig a kettő ötvözete jelenti a legjobb megoldást, vagyis az enyhébb mintával, kevés bütyökkel, de sima futófelülettel rendelkező darabok.
És ami az élettartamot illeti
Míg a köpeny méretéhez passzoló belsők átlagos élettartamát időben szokás megadni – nagyjából 2 év után kezdenek porózussá válni és ereszteni –, addig a külsők esetében a megtett kilométerek száma, vagyis a futásteljesítmény a mérvadó. A legtöbb kerékpár gumi 2-5000 kilométerig bírja anélkül, hogy cserére szorulna, bár a prémiumminőségű külső köpenyek ennél is tovább használhatók. Egy idő után viszont mindegyik kopik, reped, szakad, ezért a szezon elején mindenképp érdemes górcső alá venni az állapotát.